VEDTÆGTER

VEDTÆGTER FOR HADERUP FORENEDE SPORTSKLUBBER

§ 1 Navn og hjemsted:
Foreningens navn er Haderup Forenede Sportsklubber (Haderup FS).
Foreningen er stiftet den 15. marts 1994.
Foreningen er hjemmehørende i Herning Kommune.

§ 2 Formål:
Foreningens formål er at lede og udvikle idrætslivet i Haderup, med idræt og kulturelle aktiviteter.

§ 3 Hovedorganisationer:
Foreningen er tilsluttet DGI samt specialforbund under Danmarks Idrætsforbund og er dermed undergivet disse organisationers vedtægter. I øvrigt kan foreningen være tilsluttet de hovedorganisationer, som den til enhver tid siddende bestyrelse finder behov for.

§ 4 Medlemskab:
Alle, der går ind for foreningens formål, kan blive medlem. Indmeldelse sker via hjemmesiden og man er medlem, når kontingentet er betalt.

§ 5 Kontingent:
Kontingent fastsættes af bestyrelsen, som også træffer afgørelse om kontingentfrihed og evt. nye kontingentformer.

§ 6 Udelukkelse:
Bestyrelsen kan udelukke medlemmer, som modarbejder foreningen eller dens formål eller ved manglende kontingentbetaling.

§7 Generalforsamling:
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af første kvartal og indvarsles mindst 14 dage før på foreningens hjemmeside og digitale kanaler samt ved ophængning i infobokse i byen. Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.

§ 8 Dagsorden
a. Valg af dirigent
b. Bestyrelsens beretning til godkendelse.
c. Kassererne forelægger de reviderede årsregnskab til godkendelse.
d. Behandling af indkomne forslag.
e. Valg af bestyrelse og suppleanter.
f. Valg af revisor og revisorsuppleant.
g. Eventuelt.
Bestyrelsen kan beslutte at generalforsamlingen afvikles digitalt, hvis bestyrelsen finder det hensigtsmæssigt.

§9 Stemmeret og valgbarhed:
Kun fremmødte medlemmer, der er fyldt 16 år samt forældre til medlemmer under 16 år har stemmeret. Valgbar til bestyrelsen er enhver, der kan vedgå disse vedtægter. Formand og kasserer skal være myndige.

§ 10 Ekstraordinær generalforsamling:
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes når flertallet af bestyrelsen beslutter det, eller når mindst ¼ af foreningens stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftlig begæring herom til bestyrelsen med angivelse af forslag til dagsorden. Indvarslingen sker i henhold til §7

§11 Foreningens ledelse:
Foreningens ledelse varetages af en bestyrelse bestående af 5 personer. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen, og er på valg skiftevis på lige år (2 medlemmer) og på ulige år (3 medlemmer). Der vælges 2 suppleanter for 1 år ad gangen.
Ved valg til bestyrelsen gælder, at de medlemmer, der opnår flest stemmer, er valgt til bestyrelsen, medens de, der får færrest stemmer er suppleanter. Såfremt et medlem af bestyrelsen udtræder inden valgperiodens udløb, indtræder suppleanter, som derefter sidder det afgåede medlems periode ud.
Kasserer vælges af bestyrelsen og er udenfor bestyrelsen.
Bestyrelsen udarbejder et aftalepapir for dets interne samarbejde og kan nedsætte arbejdsgrupper efter behov. Der udarbejdes dagsordner til og beslutningsreferater fra bestyrelsens møder.
Arbejdsgruppers dispositioner sker under bestyrelsens ansvar, og arbejdsgrupper har pligt til at holde bestyrelsen orienteret om arbejdet i grupperne og deltage i møder med hovedbestyrelsen, når dette ønskes. Arbejdsgrupper er budgetansvarlige ud fra bestyrelsens godkendte budget.

§ 12 Regnskab:
Den til enhver tid siddende hovedkasserer bemyndiges til at disponere over foreningens indestående i pengeinstitutter og lignende. Kasserer for Motionscentret er bemyndiget til at disponere over motionscentrets indestående i pengeinstituttet. Foreningens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december. På den ordinære generalforsamling skal de reviderede regnskaber foreligge skriftligt til alle deltagere i generalforsamlingen.

§ 13 Lovændringer:
Ændringer af nærværende vedtægter kan vedtages på enhver ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, når forslaget er indsendt rettidigt, og mindst 2/3 af de tilstedeværende stemmeberettigede stemmer for.
Opløsning:
Foreningen kan kun opløses, såfremt 2/3 af de tilstedeværende stemmeberettigede på 2 generalforsamlinger, med mindst 14 dages mellemrum, stemmer derfor. I tilfælde af opløsning overføres eventuelle aktiver til ungdomsarbejde eller kulturelle formål i Haderup.

Således vedtaget på generalforsamling i Haderup den 15. marts 1994.
Ændret ved generalforsamling:
• 28. marts 1995
• 26. marts 1996
• 30. marts 2009
• 19. august 2021
• 29. marts 2025